مرکز روانشناسی خودبیداری

مرکز روانشناسی خودبیداری

من ارسطو رضایی هستم روانشناس بالینی برای مشاهده رزومه من کافیست در گوگل بنویسید ارزومه ارسطو رضایی
مرکز روانشناسی خودبیداری

مرکز روانشناسی خودبیداری

من ارسطو رضایی هستم روانشناس بالینی برای مشاهده رزومه من کافیست در گوگل بنویسید ارزومه ارسطو رضایی

طرحواره پذیرش جویی جلب توجه یا مهرطلبی

چر ا بعضی از افراد بسیار مهر طلب هستند و نظر دیگران اینهمه برای آنها مهم است؟ چرا تا وقتی می فهمند نظر کسانی که برایشان مهم است نسبت به آنها تغییر کرده خیلی حالشان بد می شود؟ چرا بعضی از افراد همیشه می خواهند آدم خوبی باشند و بیش از حد به آبرو و موقعیت های اجتماعی و پذیرش اجتماعی اهمیت می دهند؟این شاید به خاطر آن باشد که شما گرفتار«طرحواره پذیرش جویی»باشید.

تعریف طرحواره پذیرش جویی جلب توجه

مهر طلبی یعنی دیگران خیلی برای من مهمند، این افراد انگار می خواهند به دیگران  دائما بگویند؛ به من نگاه کن. افراد مبتلا به طرحواره پذیرش جذب جلب توجه به گرفتن جلب توجه و پذیرش از دیگران اهمیت زیادی میدهند، به صورتی که نیازهای هیجانی و احساسی خود را ارضا نمی کنند و به همین دلیل از پیگیری توانمندی‌هایشان باز می‌مانند و تمام هوش وحواسشان به واکنش های دیگران است.
این طرحواره دو چهره دارد:
  • کسانی که پذیرش جو هستند دائماً به دنبال گرفتن پذیرش و تأیید از دیگران هستند و تمایل دارند که مردم همه او را دوست داشته باشند و مورد تائید همه قرار بگیرند
  • کسانی که به دنبال جلب‌توجه هستند، دائماً به موردتوجه قرار گرفتن، ستایش و تعریف کردن خیلی اهمیت می‌دهند.
دقت کنید ما وقتی این طرحواره ها را معرفی می‌کنیم ممکن است بسیاری از افراد  بگویند: من طرحواره پذیرش جویی جلب توجه دارم، بله همه ما ممکن درجاتی از پذیرش جویی و جلب توجه را داشته باشیم و طبیعی است که مقداری نظر دیگران برای ما اهمیت دارد، یعنی اگر طرحواره متوسط یا رو به پایین است نترسید، مشکل خاصی وجود ندارد، بلکه یک هیجان معمولی است، همه ما طبیعتاً برایمان مهم است که دیگران درباره‌ی ما چه فکری می‌کنند.

علائم طرحواره پذیرش و درخواست جلب توجه چیست؟

افراد مبتلا به تله پذیرش جویی معمولاً مطیع هستند یا می‌خواهند رضایت دیگران را جلب کنند. بنابراین گاهی این بیماران نقش افراد چاپلوس را بازی می کنند، زیادی از دیگران تعریف میکنند و بعضی دیگر ازاین بیماران بیش ازحد بر پول،منزلت اجتماعی، محبوبیت، پیشرفت و موفقیتبرای جلب توجه دیگران تاکید می کنند، بعضی از این بیماران به نظر مغرور می آیند و به خاطر پیشرفت های شان خودشان را می گیرند و دوست دارند که دیگران آنها را ستایش کنند.
حتی بعضی اوقات نیز مغرورانه خود را بی نیاز به توجه و احترام دیگران نشان می دهند و هر از چندگاهی نیز ممکن است به صورت مخفیانه و زیرکانه دیگران را دست بیاندازند تا بتوانند غرور و خود نمایی خود را ارضا کنند. بیمارانی که طرحواره ی پذیرش جویی جلب توجه دارند با«اگر» زندگی می کنند:
  • اگر مردم از من تعریف کنند پس من را قبول دارند
  • اگر من را قبول دارند پس من با ارزشم

مثال برای درک بیشتر طرحواره پذیرش و درخواست جلب توجه:

یکی از مراجعین من(ارسطو رضایی) آقایی بود که می‌گفت: من همیشه نقش پسر خوب را داشتم، وقتی هم به من مراجعه کرد از این ناراحت بود که چرا بسیاری از خانم‌ها باوجود این‌که این‌همه پسر خوبی است او را رها می‌کنند و خانم‌ها به او گفته بودند که تو یک‌جوری هستی! تو زیادی خوبی! این پسر برای این‌که زیادی خوب باشد، بسیاری از نیازهای خودش را نادیده می‌گرفت و بیش‌ازاندازه توجه می‌کرد. قاطعانه نظر خودش را نمی‌گفت. نه نمی‌گفت و انعطاف‌پذیری بیش‌ازاندازه داشت.
ما وقتی‌که با دیگران دچار مشکل می‌شویم باید ارزیابی کنیم ببینیم آیا اشتباهی کردیم یا خیر و اگر کردیم توضیح می‌دهیم. اگر یک سوءتفاهم است بازهم صحبت می‌کنیم که سوءتفاهم برطرف شود. اما اگر مطمئن هستید اشتباهی نکرده‌اید یا آن فردا اصلاً نمی‌خواهد سوءتفاهم زدایی شود، دیگر چه معنی دارد که ما اصرار کنیم؟
اینکه شما می‌خواهید به هر قیمتی یک رابطه را نگه‌دارید می‌تواند علامت طرحواره پذیرش جویی جلب توجه باشد.
آیا شما هم این‌گونه هستید؟

هدف از درمان طرحواره پذیرش جویی جلب توجه  و روش درمان

در درمان تله پذیرش جویی و جلب توجه ما می‌خواهیم بیمار را متوجه کنیم که او یک خویشتن واقعی دارد و به آدرس اشتباهی می رود، آدرسی که برآیند شکل‌گیری شخصیت ناسالم او در کودکی است و خویشتن کاذب نام دارد.
بیمار باید متوجه شود که به خاطر جلب توجه و پذیرش دیگران استعدادها و توانمندی‌های خود را قربانی می کند و چون خویشتن واقعی خود را سرکوب می‌کند با احساسات و نیازهای خود آشنا نیست.
در درمان تله پذیرش جویی و جلب توجه در نظیر می گیریم که اگر رضایتی در زندگی اش وجود داشته باشد، رضایت سطحی و زودگذر است، ولی اگر طبق خویشتن واقعی (یعنی نیازها و استعدادهای طبیعی خود)عمل کند به رضایت عمیق دست پیدا خواهد کرد. انسان‌ها وقتی که احساسات خود را بیان می کنند و طبق توانمندی های شان رفتار می کنند بیشتر احساس رضایت و خوشحالی می کنند، بیشتر این بیماران نمی دانند که از زندگی چه می خواهند و نمی دانند چه استعداد طبیعی دارند.
برای درمان طرحواره پذیرش و درخواست جلب توجه لازم است به یک درمانگر صاحب صلاحیت و توانمند مراجعه کنید، همچنین می توانید از روانشناسان مرکز روانشناسی خودبیداری کمک بگیرید.
برای کسب اطلاعات بیشتر لینک زیر را لمس کنید:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد