مرکز روانشناسی خودبیداری

مرکز روانشناسی خودبیداری

من ارسطو رضایی هستم روانشناس بالینی برای مشاهده رزومه من کافیست در گوگل بنویسید ارزومه ارسطو رضایی
مرکز روانشناسی خودبیداری

مرکز روانشناسی خودبیداری

من ارسطو رضایی هستم روانشناس بالینی برای مشاهده رزومه من کافیست در گوگل بنویسید ارزومه ارسطو رضایی

طرحواره محرومیت هیجانی چیست؟

چرا بعضی ها احساس می کنند نیاز به عشق آنها برطرف نمی شود و چرا بعضی از افراد همیشه احساس خلا عاطفی در زندگی خود دارند و در روابط عاطفی و زناشویی همیشه احساس نادیده گرفته شدن دارند؟ این موضوع می تواندمربوط به طرحواره محرومیت هیجانی باشد
من ارسطو رضایی هستم و در این نوشته می خواهم طرحواره محرومیت هیجانی را به صورت مفصل و دقیق و موبه مو در 9 بخش برای شما توضیح دهم.

نشانه های تله محرومیت هیجانی

اگر شما گرفتار طرحواره محرومیت هیجانی هستید،  احساس تنهایی، محرومیت، بی‌پناهی، حسی از غم و دلتنگی هم خانه های همیشگی شما هستند و شما کاملاً با این‌ها آشنا هستید، بعضی از این افراد عاشق جمعها و بحثهای علمی هستند زیرا در این جمع ها خبری از صمیمیت نیست ولی در عین حال دیگران را در کنار خود دارند.
البته این به آن معنا نیست که هرکس که عاشق جمع علمی باشد، لزوماً طرحواره محرومیت هیجانی دارد بلکه این میتواند یکی از نشانه های این طرحواره محرومیت هیجانی باشد، اگر که فرد به تنهایی پیگیر مباحث علمی نیست و صرفاً عاشق این جمع است احتمالاً به این وسیله میخواهد با طرحواره خود کنار بیاید. بعضی از افراد هم دنیا را مانند یک بیابان میبینند و در نظر آنها زندگی سراسر رنج است.
بعضی از افراد دیگر که طرحواره محرومیت هیجانی دارند ممکن است بسیار پر توقع شوند، اگر در دام پرتوقعی بیفتند به طرز عجیبی سیری‌ناپذیر هستند و میزان محبتی که از اطرافیان می گیرند اصلا برای آنها کافی نیست، هیچ وقت راضی نمی شوند و از خودشان می پرسند آیا در نظر مردم من انسان پرتوقعی هستم یا اینکه خواسته های من از دیگران زیاد است؟ به همین دلیل دائماً غرغر و سرزنش می‌کنند
شما در خانواده ای زندگی میکردید که شما را از لحاظ عاطفی ندیده میگرفتند، طول مدت دوستی و نمای کلی رابطه را نمیبینند، بر اثر یک مشکل و یک بی‌توجهی و یا یک ناراحتی قشقرق به راه می‌اندازند البته این افراد بیشتر کناره گیری میکنند تا قشقرق.گاهی از نظر دیگران انسان های ناسپاسی هستند و این خودش سبب می‌شود که دیگران بیشتر از آن‌ها کناره گیرند و به همین دلیل طرحواره همچنان با انتخاب رفتارهای مورد تایید خود به حکومت خود ادامه میدهد.
کسانی که گرفتار طرحواره محرومیت هیجانی هستند، گاهی هم شغلی را انتخاب میکنند و یا عضو موسسات و انجمن هایی میشود که فقط حواسشان به نیاز دیگران است، به شدت ایثارگر میشوند.آن‌ها می‌گویند برای من پول مهم نیست بلکه من این کار را برای کمک به دیگران انجام میدهم، وقتی که میتوانم مشکلات دیگران را حل کنم و میتوانم به آنها کمک کنم احساس بسیار خوبی دارم اما نمیدانم چرا در حل مشکلات زندگی خودم این همه درمانده هستم. او احساس غم خود را به دیگران فرافکنی میکند.
برای اینکه با مبحث طرحواره ها آشنا شوید مقاله زیر را بخوانید

اگر گرفتار طرحواره محرومیت عاطفی باشید چه کسانی برای شما جذاب هستند؟

یکی از نشانه های تله محرومیت هیجانی این است که کسانی برای شما جذاب هستند که سرد، نجوش و بی عاطفه هستند شما می گوئید این افراد سرسنگین و متین هستند و چون سر سنگین و متین هستند برای من جذاب هستند یا افراد منطقی برای من جذاب هستند، شما کسانی را انتخاب می کنید که زیاد اهل احساسات و صمیمیت نیستند و جالب اینجاست که از همان افراد انتظار ابراز احساسات و صمیمیت دارید.
اگر که گرفتار طرحواره محرومیت هیجانی باشید، این باور را دارید که؛ من که نباید بگم! خودش باید بفهمه! یعنی خودش نمی فهمه؟ یعنی شعورش نمی کشه؟؟یامن که نباید بگم، اگر من بگم که دیگه مزه نداره فایده ای نداره. عاشق واقعی خودش باید احساسات آدمو حدس بزنه.

هدف از درمان و نحوه درمان طرحواره محرومیت هیجانی چیست؟

در درمان طرحواره محرومیت هیجانی می خواهیم به کجا برسیم و روش درمان برای رهایی از تله محرومیت هیجانی چیست؟
  • کمک به بیمار برای آگاه شدن از نیازهای احساسی خودشان.
  • کمک به بیماران برای پذیرفتن این مسئله است که نیازهای احساس حق طبیعی آنهاست و در نتیجه بیماران باید رفتارهایی را یاد بگیرند که منجر به انتخاب افراد و دوستانی شود که نیازهای هیجانی آنها را برطرف کند، یعنی جذب دوستان بی عاطفه نشود.
ما در  روند تغییر تله محرومیت هیجانی ابتدا وارد خاطرات شخص می شویم و درمان را ابتدا از سطح ناخودآگاه فرد شروع می کنیم زیرا باور داریم که ابتدا باید طرحواره ها را در سطح هیجانی غیر فعال کرد.
برای تغییر تله محرومیت هیجانی می توانید از بسته زیر استفاده کنید، توضیحات مفصل در مورد این بسته را در قسمت مربوطه آورده ام، همچنین لازم است در کارگاه شفای کودک درون که در مرکز خودبیداری برگزار می شود شرکت کنیدکه لینک آن را نیز در ادامه قرار داده ام، روش دیگر مراجعه به یک طرحواره درمانگر صاحب صلاحیت است و یا می توانید از روانشناسان مرکز خودبیداری کمک بگیرید:
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد