مرکز روانشناسی خودبیداری

مرکز روانشناسی خودبیداری

من ارسطو رضایی هستم روانشناس بالینی برای مشاهده رزومه من کافیست در گوگل بنویسید ارزومه ارسطو رضایی
مرکز روانشناسی خودبیداری

مرکز روانشناسی خودبیداری

من ارسطو رضایی هستم روانشناس بالینی برای مشاهده رزومه من کافیست در گوگل بنویسید ارزومه ارسطو رضایی

طرحواره اطاعت چیست؟

آیا احساس می کنید دیگران یا همسر شما سو استفاده گر یا خودخواه یا زورگوست و همیشه به خودش فکر می کند و به خواسته های شما اهمیتی نمی دهد؟ آیا تصور می کنید که همسر شما یا نزدیکان شما دائما به شما امرو نهی می کنند؟آیا فرد رو در بایستی داری هستید؟اینها نشان دهنده این است که احتمالا شما گرفتار «طرحواره اطاعت»هستید.

- تعریف مفصل طرحواره اطاعت

مجبورم همیشه به خواسته های دیگران توجه کنم!!


اگر طرحواره اطاعت دارید احتمالا همیشه دوست‌ دارید همه از شما راضی باشند، ممکن است که دائماً با نظرات دیگران موافقت و همراهی کنید اگرچه در واقع با آن‌ها مخالف هستید، دوست ندارید دل هیچ کس را بشکنید و هیچ‌کس از شما ناراحت شود.

افراد مبتلا به طرحواره اطاعت، وقتی که نزد ما مراجعه می‌کنند سعی می‌کنند که بیماران خوب، حرف گوش کن و سر به راهی باشند، آنها به دیگران اجازه می‌دهند که بر آنها سلطه پیدا کند و تن به کنترل دیگران می دهند چون حس می کنند اگر که تن به کنترل ندهند دیگران آنها را به وسیله تنبیه کردن، بی محلی کردن و نادیده گرفتن، رها کردن و...تحت فشار قرار میدهند.

بیشتر کسانی که طرحواره اطاعت دارند، طوری عمل می‌کنند که دیگران به خودشان اجازه می دهند که هر طورکه می‌خواهند با آن‌ها رفتار کنند.

بعضی دیگر هم حالت منفعل- مهاجم دارند تا جایی که می‌توانند تحمل تحمل و تحمل می‌کنند و ناگهان از کوره در می‌روند و بقول خودشان خدانکند آن روی سگشان بالا بیاید، مانند«گاو نه‎ من شیرده »هستند.


اگر گرفتاری شما طرحواره اطاعت باشد، شما دردنیای کنترل زندگی می‎کنید یا شما دیگران را کنترل می‎کنید یا دیگران شما را کنترل می‎کنند، شما احتمالا به شدت اعتقاد دارید که همه باید از شما راضی باشند، باید رضایت برادران، خواهران، فرزندان،

همسرتان، رئیس‎تان، همکارتان و حتی گاهی وقتها غریبه ها را به دست بیاورید و همیشه نگرانید که آن‎ها درباره‎ شما چگونه فکر می کنند، احتمالا تنها کسی که به فکر او نیستید خود شما هستید، خودتان و خواسته‎ های خودتان را نادیده می‎گیرید، مشکلات ارتباطی شما بسیار زیاد است، در رابطه‎ ها به شدت احساس مسئولیت و فشار زیادی می‎کنید.

طبیعتاً این که دائم به فکر نیازهای دیگران باشید بسیار طاقت فرساست و بخاطر این مسئولیت پذیری افراطی زندگی راحت و آرامش بخش را از دست می‌دهید.

این طرحواره باعث می شود که آزادی شما هم محدود می‎شود؛ شما انسان آزادی نیستید زیرا دائما به رضایت دیگران فکرمی‎کنید و اصلا به خودتان توجه نمی‎کنید و به دنبال ارضاء خواسته ‎ها و نیاز‎های خود نیستیدف همیشه به این فکر می‎کنید که دیگران چگونه از شما راضی باشند، شما ممکن است مسئولیت‎ پذیری اخلاقی بسیار زیادی داشته باشید.


خانمی در رابطه جنسی با همسرش می‎گفت؛ برای من رابطه‎ ی جنسی بسیار دردناک است زیرا من همیشه باید مواظب باشم که همسر من لذت ببرد و یا برایش ناراحت کننده نباشد.

اگر می خواهید بدانید طرحواره اطاعت چیست، باید بگویم؛ باعث می شود که احساس هویت نکنید چون که شما اصلا به خودتان توجه نمی‌کنید که بفهمید امیال شما چیست، غریزه‌های شما چیست، نیازهای شما چیست و خواسته های شما چیست، برای این‌که دائم در خدمت دیگران هستید و یا اینکه به آن‌ها توجه می کنید یا نگران این هستید که آن‌ها چه فکری میکنند.

بیشتر افرادی که گرفتار این طرحواره هستند در روند زندگی خود هیچ نقشی ندارند و زندگی بر این افراد تحمیل می شود، یکی از مراجعینم می‌گفت؛ اصلا نمی‌دانم از زندگی چه می‌خواهم و چگونه می‌توانم به آن چیزهایی که می خواهم برسم، ممکن است که احساس کنید نمی توانید بر روی واقعیت های زندگی‌تان تسلط داشته باشید.

اگر گرفتار طرحواره اطاعت باشید، احساس می کنید که محیط و شرایط و اتفاقات زندگی و افراد، سرنوشت شما را رقم می زنند، در واقع بیشتر وقت‌ها شما واکنشی عمل می کنید و یا ناظر اتفاقات زندگی خود هستید و کمتر فعال هستید.

بسیاری از این افراد دست به دامنه جمبل و جادو و طالع بینی و اعتقادات افراطی می شوند، شاید روی این طرحواره تان برچسب فروتنی و مهربانی بزنید، اما واقعیت این نیست؛ واقعیت این است که نظر دیگران برای شما بسیار مهم است و به همین دلیل حوصله مشاجره ندارید و از تعارض ها گریزان هستید و به همین دلیل زود با دیگران به تفاهم می رسید و رابطه برقرار می کنید.

چرا افراد مبتلا به طرحواره اطاعت احساسات و نیازهای خود را پس می زنند؟

بیماران مبتلا به طرحواره اطاعت، به این دلیل احساساسات و نیازهای خود را پس زنی می‌کنند که احساس می کنند مجبور هستند و نه به این دلیل که خیال کنندکه باید این کار را انجام بدهد.

یعنی درست و منطقی این تصمیم را نگرفته اند، بلکه انگار دست و پا بسته هستند، آنها می ترسندکه اگر نیازها و احساسات خود را بیان کنند اتفاقات بدی برایشان بیفتد و همیشه شواهد و مدارکی دارندکه افراد مهم زندگی شان از دست آنها عصبانی شده، رهایشان کرده و یا آنها را با تنبیه و طرد و انتقاد روبرو کرده است(ومتوجه نیستند که مشکل از جانب خود آنهاست).

دقت کنید بیمارانی که طرحواره اطاعت دارند، در جامعه ما ممکن است که این طرحواره را با «ارزش کمک به دیگران» اشتباه بگیرند، ارزش کمک به دیگران، طبعا یک ارزش است و فرد درونا و قلبا می خواهد به دیگران کمک کند، اما کسانی که طرحواره اطاعت دارند بیشتر اوقات می‌ترسند که دیگران تلافی کنند.

بیشتر اوقات بیماران ممکن است که از فرار استفاده کنندو  از موقعیت هایی که ممکن است تحت کنترل دیگران قرار بگیرند، دوری کنند مثلا ممکن است از روابط عاشقانه طولانی مدت دوری کنند زیرا این روابط برای آنها مانند این است که داخل یک چاه بیفتند یا داخل یک تله بیفتند.

گاهی نیزبعضی از بیماران مبتلا به طرحواره اطاعت می خواهند وانمود کنند که این طرحواره را ندارند و رفتارهایی مانند نافرمانی، مخالفت جویی و سرکشی بی مورد داشته باشند، بنابراین اینطور نیست کسانی که طرحواره اطاعت دارند، الزاماً مطیع باشند بلکه کسانی که لجباز و نافرمان (به صورت افراطی) هستند نیز ممکن است همین طرحواره را داشته باشند.

کسانی که طرحواره اطاعت دارند، البته اگر در حالت حمله و لجبازی نباشند(چون کسانی که لجبازی می‌کنند و یا نافرمانی افراطی دارند ممکن است طرحواره اصلی‌شان اطاعت باشد، ولی می‌خواهند طوری رفتار کند که انگار مجبور نیستند) بیشتر وقت‌ها به دیگران اجازه می‌دهند که طبق مرام خودشان عمل کنند. حتی اگر این کار به آن‌ها

صدمه بزند. یکی از مراجعین من آقایی بود که می‌گفت که من رفته بودم بنگاه و خانه‌ای اجاره کردیم و چند روزی طول کشید تا تحویل دهند و من خجالت می‌کشیدم که بگوییم آقا دیر شده و شما قرار شد که پنج روز پیش تحویل دهید!

اگر شما گرفتار این طرحواره باشید برای شما خیلی مهم است که دیگران از شما راضی باشند و برای این‌که بتوانید توجه و تأیید و مهربانی آن‌ها را دریافت کنید، هر کاری می‌کنید.

چند مثال برای درک بیشتر طرحواره اطاعت

مثال اول

یکی از مراجعینم می‌گفت که من هروقت به فروشگاهی می روم و هر وقتی می‌خواهم کالایی را بخرم، انگار که با آن‌ها دعوا دارم زیرا که میترسم که نکند آن‌ها می‌خواهند به زور کالایی را به من بفروشند.

مثال دوم

یکی دیگر از مراجعینم که پدری زورگو داشت و با پدری کنترل‌گر زندگی می کرد برای اینکه از چنگال او فرار کند با مردی دیگر ازدواج کرد،هدف او فقط این بود که خودش را از آن شرایط نجات بدهد،و به همین دلیل اصلا به این فکر نکرد که ایا این فردی که با او ازدواج می‌کنم فرد مناسبی هست یا نه ؟ و صلاحیت همسرش را بررسی نکرد! او

از چاله درآمده بود و در چاه افتاده بود.

افرادی که طرحواره اطاعت دارند خوراک گروه‌هایی هستند که رهبر و رئیس کاریزماتیک ویا تاثیرگذار دارند.درمان طرحواره اطاعت و رهایی از تله اطاعت


درمان طرحواره اطاعت و رهایی از تله اطاعت

برای درمان طرحواره اطاعت چند راه وجود دارد، روش اول این است که به یک درمانگر صاحب صلاحیت مراجعه کنید، برای این منظور می توانید از روانشناسان مرکز خودبیداری که به خوبی آموزش دیده اند کمک بگیرید، روش دوم رهایی از تله اطاعت این است که با استفاده از بسته های زیر که توسط من(ارسطو رضایی)آماده است و شکل درمانی دارد، استفاده کنید، نکته مهم پس از تهیه این بسته ها این است که در بسته طرحواره درمانی اطاعت، وقتی به قسمت نامه به والدین رسیدید، لازم است حتما آن نامه را در قالب فایل صوتی برای پشتیبان بفرستید تا توسط من یا همکارانم نظارت شود که این قدم را به راحتی برداشته اید، بقیه قدم ها قابل فهم تر است من در این بسته با تکنیک های دقیق و عملی و علمی به شما راههای رهایی و روش دقیق رهایی از طرحواره اطاعت را آموزش می دهم، دقت کنید

این بسته ها درمانی است:

1. درمان طرحواره اطاعت و ایثارگری بیمارگونه

2. یادگیری مهارت جرات و جسارت


اگر می خواهید در مورد این طرحواره بیشتر مطالعه کنید و تست مربوط به طرحواره اطاعت را نیز انجام دهید، لینک زیر را لمس کنید در لینک زیر من هم به صورت ویدئویی و هم صوتی به معرفی این طرحواره پرداخته ام و لینک تست را هم قرار داده ام تا به خوبی آن را درک کنید

طرحواره اطاعت چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد