مرکز روانشناسی خودبیداری

مرکز روانشناسی خودبیداری

من ارسطو رضایی هستم روانشناس بالینی برای مشاهده رزومه من کافیست در گوگل بنویسید ارزومه ارسطو رضایی
مرکز روانشناسی خودبیداری

مرکز روانشناسی خودبیداری

من ارسطو رضایی هستم روانشناس بالینی برای مشاهده رزومه من کافیست در گوگل بنویسید ارزومه ارسطو رضایی

طرحواره نقص و شرم چیست تله نقص و شرم چه چیزی است

در ابتدا به تعریف طرحواره میپردازیم

اگر با طرحواره نقص و شرم دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است دچار احساس افسردگی شوید و خودتان را دست کم بگیرید با خودتان فکر کنید کمتر کسی مایل به برقراری ارتباط با شماست،  افرادی که طرحواره نقص و شرم دارند ممکن است دچار این تفکر شوند که کسی تمایل به برقراری رابطه صمیمی با آنها ندارد و انگار که این افراد همیشه در حاشیه و کنار هستند و قبول این امر که دوستانی دارند که برای آنها اهمیت قائل هستند برای آنها دشوار است اگر شما با تله نقص و شرم مواجه هستید ممکن است متوجه تعارف دوست تان هنگام ابراز علاقه شوید و یا ظاهراً به شما ابراز علاقه میکنند و مهربانی آنها با شما به دلیل شغل شماست و یا اگر پولی دارید به علت وضع مالی  شماست خلاصه هزار و یک دلیل می آورید به جز اینکه شما برای آنها مهم باشید.

یکی از مراجعه کننده هایم میگفت وقتی خواهر و برادرم به من زنگ می زنند و جویای احوالم میشوند فکر می کنم کاری دارند و من برای آنها اهمیتی ندارم باورم نمیشود که آنها به من فکر می‌کنند و من در ذهن آنها جایگاهی قوی دارم کسانی که طرحواره نقص و شرم دارند ممکن است از ازدواج بی دلیل بترسند و نمی توانند با منطق خودشان دلیل این ترس را درک کنند یا اینکه فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا می کنندو یا در گوشه ای از ذهن شان بی دلیل می خواهنداین رابطه را به هم بزنند و فکر می‌کنند که دیر یا زود توسط آنها رها خواهند شد چون دوست داشتنی نیستند و باور نمی کنند که در ذهن فردی آنچنان مهم باشند و یا جایگاهی داشته باشند به همین دلیل هر اتفاقی پیش می آید به فکر قطع رابطه هستند اگر دچار طرحواره نقص و شرم باشید ممکن است خیال کنید اگر روزی برای طرف مقابل طبیعی شوید یا آن طوری که هستید شما را بشناسند شما را رها خواهند کرد.

در واقع ممکن است با خودتان بگویید نه من خیلی خوب هستم مردم باید از خدایشان باشد با من رابطه داشته باشند یا اینکه با خودتان فکر کنید همین کافی است که به اندازه کافی پول در بیاورم و یا مشهور شوم یا انسان مطرحی شوم و یا جایگاهی داشته باشد آن وقت است که مجبور هستند که من احترام بگذارم و دنبال من می دهند این یعنی شما می خواهید انکار کنید که گرفتار این طرحواره هستید اگر گرفتار طرحواره نقص و شرم باشید معیارهای دست بالا داشته باشید از

بالا به دیگران نگاه می کنید عیب جویی می کنید خودتان را همه‌چیزدان می دانید و یا در هر مورد اظهارنظر میکنیدبیشترین احساسی که با طرحواره نقص و شرم همراه ا ست احساس شرمساری و شرمندگی است البته احساس خشم و افسردگی هم بسیار با این طرحواره ارتباط دارد.

اشاره ای به علائم طرحواره نقص و شرم در ازدواج

این طرحواره در روابط نامزدی یا همسر یا رابطه با دوستان باعث می شود که شما چه رفتار هایی را انجام دهید اولین مورد ممکن است که شما یا نامزدتان یا دوستانتان علاقه زیادی به دیدن همدیگر نداشته باشید یا ممکن است خیلی دوست داشته باشید که روابط کوتاه مدت و پر هیجان داشته باشیم همزمان ممکن است با چند نفر رابطه داشته باشید و اگر یکی از آنها شما را ترک کرد شما خاطر جمع باشید که افراد دیگری در دست شما هستند بنابراین یکی از ریشه‌های ارتباط فرازناشویی به احساس بی ارزشی فرد بر می گردد چون فکر می کند که ارزشی برای دیگران ندارد به همین دلیل می ترسد که همسرش او را رها کند و ناگزیر به ارتباط همزمان با چندین نفر میپردازد.

رفتار دیگر این است که ممکن است شما جذب افرادی شوید که دائماً شما را تحقیر می کنند و دلیلش هم این است که شما

برای خودتان ارزش قائل نیستید و خود را آدم حساب نمی کنید به همین دلیل اجازه تحقیر خود توسط دیگران را می دهد و یا اینکه ممکن است در ارتباط با فردی قرار بگیرید که با شما بدرفتاری کند یعنی به شکلی احساس می کنید که او را نمی توانید داشته باشید ولی شما بگویید علاقه دارم و این عشق یک طرفه است و شما فکر می کنید که یک روز دل او را به دست می‌آورید و یک روز به شما علاقه مند خواهد شد اگرچه که می دانید به شما علاقه مند نیست و عشق شما یک طرفه است اما در خیال خام هستید که یک روز می تواند کاری کند که شما علاقمند شود.

تله نقص و شرم و روش درمان طرحواره نقص و شرم و رهایی از آن چیست؟

ادامه این مطلب را در سایت ما بخوانید . 

برای درمان طرحواره نقص و شرم  به سایت خودبیداری سر بزنید

درمان طرحواره نقص و شرم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد